שישה שבועות לוקח לגוף להתאושש לאחר הלידה, תקופה לא פשוטה בחיי האם הטריה. למה לצפות בתקופה זו ואיך להיערך לקראתה? כל התשובות.

after birth1 

צילום אילוסטרציה

זוגות הרוצים להיכנס להיריון מודעים לקשיים השונים העשויים להתפתח בתקופה זו. מבחילות והקאות, דרך בצקות וצרבות וכלה בכאבי גב, גוף האישה מגיב להתפתחות החיים החדשים בדרכים שונות ולא תמיד נעימות. הרחבנו על כך בכתבה קודמת, במטרה לעזור להורים להיערך נכון ולהתמודד טוב יותר עם התופעות שיגיעו.

בכתבה זו אנו עוסקים בתקופה שלאחר הלידה. יש לכך סיבה: התופעות והקשיים אינם מסתיימים מיד עם צאת התינוק לאוויר העולם. למעשה, גם בשבועות הראשונים שלאחר הלידה, גוף האישה עדיין מושפע מההיריון ומהלידה, והוא מגיב לזה בצורות שונות.

רויטל גפני, דולה מבית להתפתחות תינוקות המלווה נשים בהיריון, בלידה ולאחר הלידה, מרגיעה באומרה כי "מרבית הנשים חוות חלק מהתופעות - לא כל הנשים עוברות את אותו המסלול". היא אומרת, כי המדע אינו יודע להסביר מדוע חלק מהנשים מתמודדות עם תופעות מסוימות ואחרות נתקלות בתופעות שונות, אך בכל מקרה יכולות הנשים לעזור לעצמן.

הכירו את משכב הלידה

התקופה המשמעותית לאחר לידת התינוק אורכת כשישה שבועות. כאמור, אין מדובר כאן במדע מדויק, אך התופעות המתקיימות לאחר הלידה אורכות בקרב מרבית הנשים פרק זמן זה.

"ששת השבועות הראשונים לאחר הלידה נקראים תקופת משכב הלידה", מסבירה גפני. "זה פרק הזמן שלוקח לגוף להתחיל להתאושש מהטלטלה הגדולה שעברה עליו בהיריון ובלידה".

התופעה המיידית הקשורה קשר ישיר ללידה היא דימומים, המתקיימים כשבועיים לאחר הלידה עצמה. "בשבועיים הראשונים יש דימום חזק הדומה למחזור, שלאט לאט דועך", אומרת גפני. "יש קצת כאבים והתכווצויות של הרחם, המורגשים בעיקר בזמן הנקה".

תופעה נוספת המתרחשת פעמים רבות היא עצירות, תופעה אותה מגדירה גפני "פסיכולוגית" במהותה, גם אם היא מתקיימת באופן פיזי. טחורים הם תופעה נוספת, גם היא תוצאה של הלידה – הטחורים עשויים להופיע בעקבות הלחיצות שהאישה עושה במהלך הלידה.

רכבת הרים הורמונאלית

ידוע לכל, כי בתקופת ההריון האישה חווה מצבי רוח שונים המשתנים במהירות רבה, דבר הנהוג לייחס להשפעה ההורמונאלית. תופעה זו ממשיכה גם לאחר הלידה, אומרת גפני. "בתקופה זו יש רכבת הרים הורמונאלית המתבטאת בשינויי מצבי רוח קיצוניים - רגע אחד האישה צוחקת ומיד לאחר מכן בוכה. זה יותר קיצוני מאשר בהיריון, וזה קורה כמעט לכולנו בגלל ירידה ברמות ההורמונים".

הבצקות מההיריון ממשיכות גם הן לאחר הלידה. ההצטברות הנוזלים בחלק הגוף התחתון ממשיכה עוד כשבוע לאחר הלידה, פרק הזמן הדרוש לגוף כדי לנקז את הנוזלים שהצטברו. נשים שלא סבלו מבצקות אך קיבלו אפידורל בלידה, עשויות גם הן לפתח בצקות בימים שלאחר הלידה.

תרסיסים, רטיות ותרופות

ההתמודדות עם תופעות אלה דורשת קודם כל סבלנות, שכן לגוף לוקח זמן להתאושש מההיריון והלידה. עם זאת, ישנם מספר דברים שאפשר לעשות במטרה להפוך את ההתמודדות לקלה יותר.

"אם נעשה במהלך הלידה חתך יזום, או נוצרו קרעים ספונטניים והמיילדת החליטה שצריך לבצע תפרים, הם יכולים להציק במשך מספר ימים", אומרת גפני. "מה שאפשר לעשות הוא להשתמש בתרסיסים טבעיים המקלים על הכאב ועוזרים לאיחוי מהיר יחסית. בנוסף, אפשר להשתמש ברטיות קרות אותן יש להניח על המקום. פעם היה מיתוס שאמר שצריך לשבת על גלגל אבל זה ממש לא נכון. להיפך, זה גורם למאמץ מיותר של האזור".

אם אתן מתמודדות עם התכווצויות של הרחם בזמן הנקה או בכלל, אפשר לקחת משכך כאבים, אומרת גפני. "אקמול אפשר לקחת, אבל נורופן לדוגמא לא", היא אומרת, כך שכדאי לבדוק היטב איזו תרופה לוקחים טרם השימוש, במיוחד אם את מניקה.

לא לספורט ולדיאטה

ההיריון, במיוחד ההיריון הראשון, פוגע ברצפת האגן של הנשים. לכן, אומרת גפני, את חיזוק רצפת האגן כדאי להתחיל לעשות כבר בהיריון. "החיזוק הוא תרגול מאוד פשוט העושים כמה פעמים ביום – כיווץ והרפייה, בדומה לכיווץ שעושים כשמתאפקים מלתת שתן. צריך לעשות את זה 20-30 פעמים בכל פעם. לאחר הלידה יש לחזור לתרגיל בהדרגתיות מספר ימים לאחר הלידה".

בכל מה שקשור בהתעמלות, בששת השבועות שלאחר הלידה גפני ממליצה להימנע מפעילות גופנית. "בתקופה זו מומלץ לא לעשות התעמלות", היא אומרת. "בניתוח קיסרי לא לעשות התעמלות 8 שבועות לאחר הלידה. בתום התקופה חשוב ללכת לרופא נשים ולפיזיותרפיסטית הבודקים אם יש הפרדות של שרירי הבטן, ורק אז להתחיל בפעילות בהתאם להנחיות".

בכל הקשור לדיאטה אומרת גפני כי "הרבה קילוגרמים יורדים מיד לאחר הלידה - התינוק, השלייה, הנוזלים - אבל כשמשתחררים מבית החולים יש לרוב הנשים בטן של חודש חמישי-שישי. יש לקחת בחשבון שזה יורד בהדרגה. בהנקה שורפים קלוריות ויש יותר רעב". כדי לשמור על תזונה שתהיה טובה לתינוק ולאם, גפני ממליצה בכלליות על צריכה של בשר, עוף, הודו, ירקות עם עלים ירוקים, מיץ רימונים וקטניות. המלצות מפורטות יותר חשוב לקבל מתזונאית מוסמכת, שמכירה את הצרכים האישיים של האישה ותדע להתאים תפריט מתאים.

 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא