גוף האישה משתנה מהותית בעקבות ההיריון והלידה. שרירים מאבדים מכוחם, הגזרה משתנה והעור לעתים נראה עייף. המומחיות מסבירות מה כדאי לעשות כדי לחזור למיטב.


care-after-birth1
תמונת אילוסטרציה

אחרי תשעת חודשי ההיריון ושעות הלידה האינטנסיביות אפשר סוף סוף להתחיל להתאושש מהחוויה הדרמטית הזו. בצד הטיפול ברך הנולד, אישה נדרשת לתשומת לב גם לעצמה. רבות מהן חשות מרוקנות, לא מושכות, בעלות משקל עודף ועור מיותר, ולעיתים גם סימני צלקות ומתיחות. לשמחתנו, יש הרבה דברים שאפשר לעשות. לעיתים המאמץ אינו גדול כפי שהוא נראה, אך התמורה עבור המאמץ הזה תשפיע לטובה על האופן בו אתן מרגישות.

לחזק את שרירי הבטן
"במהלך ההיריון השרירים איבדו מכוחם שהיה קיים לפני הלידה. שרירי רצפת האגן נמתחים ולעיתים אף נחתכים במהלך הלידה", מסבירה לירון פוקס, מדריכת פילאטיס קלאסי ונטורופתית. "לאחר הלידה, שרירי האגן מאוד חלשים, לכן לא מומלץ לבצע פעולות אשר מעלות את הלחץ עליהם כמו ריצה או הרמת חפצים כבדים. תרגילי פילאטיס מהווים דרך טובה לחזק להגמיש ולאזן את הגוף שזקוק למנוחה ושחרור, הם יתרמו לחיזוק הגב ובכך ימנעו כאבים וייתרמו לייצובו".

הדבר הראשון שפוקס ממליצה עליו הוא חיזוק שרירי הבטן העמוקים, גם אתן לא נרשמות לחוג פילאטיס מסודר. "כל אחת יכולה לנסות לבצע את תרגיל 'פופיק פנימה ולמעלה'. בשכיבה על הגב, על גבי מזרן עם ברכיים כפופות, כאשר כפות הרגליים מונחות על המזרן ברוחב אגן והידיים ארוכות לצדי הגוף. אז, בשאיפה מרחיבים את הצלעות אל הצדדים ואל המזרן. בנשיפה שואבים את הפופיק, פנימה ולמעלה אל מתחת לצלעות. להמחשה ניתן לשים את כפות הידיים על כלוב הצלעות ולהרגיש בשאיפה את כפות הידיים מתרחקות זו מזו ובנשיפה את כפות הידיים כמעט נסגרות ונמשכות כלפי מעלה". פוקס רק מבקשת לבצע תרגיל זה ודומים לו לאחר 4-6 שבועות לאחר הלידה ובאישור של רופא.

ללבוש בגדים רפויים
"לאחר הלידה הגוף חווה טראומה וחלים שינויים בנראות הבטן, הירכיים ובאזורים נוספים בגוף", מסבירה מירית הללי אבוקסיס, מנהלת בוטיק המעצבים בדיזנגוף סנטר. ההמלצה שלה, לפיכך, היא לא לנסות ללבוש בגדים צרים, לוחצים, בעלי ריצ'רץ' מתכתי או כפתורי ברזל היוצרים לחץ על האזורים הרגישים והכאובים. " מכנסי טייץ יכולים להוות פתרון נהדר בשילוב טוניקה טרנדית רפויה. אפשרויות נוספות הקיימות ליולדות בחודשי הקיץ החמים הן שמלות מעוצבות בסוגי בד מגוונים המדגישים חלקים שונים בהתאם למצב רוחך והרגשתך. לנשים מניקות אני ממליצה על פריטי לבוש עליונים רחבים יותר, כמידה אחת יותר גדולה מהמידה העכשווית, על מנת לאפשר הנקה נוחה יותר מחוץ לבית בלי לחשוף איברים מיותרים. חולצות חשופות כתפיים, מכופתרות וגופיות דקות מסייעות בהקלה על היציאה מהבית".

להשתמש בקרמים איכותיים
עור הפנים והגוף מקרין את מה שעובר עלינו, דבר נכון יותר מתמיד בתקופה זו של החיים. לדברי יפה בירנפלד, קוסמטיקאית מוסמכת ויבואנית המותג סוטיס פריז, "עייפות, לחץ, חרדה ושינויים הורמונליים ניכרים בעור הפנים והגוף לאחר הלידה. כיום ישנם תכשירים רבים היכולים לסייע בעיצוב וחיטוב הגוף, במיוחד בימים שבהם עדיין לא מומלץ להתחיל בפעילות גופנית. הכוונה היא לקרם מחטב, סרום להצרת הקפים ועוד, שאינם מחליפים את הדיאטות והפעילות הגופנית אך מאפשרים יעילות במהירות. הגוף זקוק להזנה ולרכיבים אלו בכדי להתחיל ולשקם את עצמו מבפנים. חלק מהמוצרים הללו מבטיחים הצרה של 1.2 ס"מ תוך שבועיים".

בכל הקשור לעור הפנים, בירנפלד ממליצה לנקות היטב את העור ולהשתמש בסרום איכותי במטרה להחזיר לעור גמישות, זוהר, לחות והזנה. אם הופיעו כתמים על העור, כדאי לחכות עד חצי שנה לאחר הלידה, פרק זמן בו הם יכולים לעבור. מה עוד שחלק מחומרי ההבהרה אסורים לשימוש בזמן הנקה. "בינתיים המשיכי להקפיד על שימוש במסנני קרינה בזמן השהייה בשמש והסתירי את הכתמים בעזרת מייק אפ וקונסילר". סימני התקופה מופיעים פעמים רבות סביב העיניים בצורת נפיחויות, שקיות ועיגולים שחורים. סימונה אפלבאום, מדריכה ראשית במותג הטיפוח גרנייה, ממליצה לשם כך "להשתמש במוצרים המזינים את אזור העיניים המותאמים לאזור הרגיש ומתמחים בהמרצת מחזור הדם סביב העין".

לשמור על סבלנות
אחד הדברים החשובים ביותר במהלך ההיריון הוא לשמור על תזונה נכונה. זה נכון גם לאחר הלידה, תקופה בה ההרגל לאכול "בשביל שניים" עדיין מתקיים. חלי ממן, בעלת רשת קבוצות התמיכה לאכילה נכונה, ממליצה: "אל תפתחי בדיאטה חריפה מיד לאחר הלידה. סדר באכילה הינו אחד העקרונות לניהול משקל ואורך חיים בריא. הקפידי על ארוחות מסודרות ומאוזנות מספר פעמים ביום. הקפידי לשתות מספיק מים שיסייעו להתמודד עם העייפות, הרעב ולשמור על כמות חלב מספקת". ממן אומרת, כי תפריט צריך לכלול ירקות עשירים בסידן כגון חסה, שעועית ירוקה וצהובה, במיה ושומר. בנוסף אפשר לאכול לפי ההרגשה האישית כרוב, כרובית, ברוקולי וקולרבי. לבסוף – שינה, במידת האפשר, וכמובן סבלנות. "כמו שתהליך העלייה במשקל הינו טבעי ובריא בעת היריון, כך גם לאחר הלידה הגוף בדרך כלל ישיל את מה שנצבר במהלך הריון".
 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא