ילדים הם באופן טבעי נמרצים ופעילים. אם כך, האם יש צורך לעודד אותם לפעילות גופנית מסודרת? ואם כן, מאיזה שלב? שאלנו מומחים וחזרנו עם תשובות מפתיעות.

ספורט וילדים
תמונת אילוסטרציה

כאשר חושבים על ילדים, הדימוי הראשוני שעולה בראש משלב תזזיתיות ופעלתנות. ילדים הרי אינם יושבים במקום כמו המבוגרים. לכן, כאשר חושבים על פעילות גופנית, לרוב אנו נוטים לחשוב עליה בהקשר של מבוגרים בלבד.

בדיקה מעמיקה של המציאות מגלה, כי הדימוי שלנו בנוגע לילדים אינו נכון עוד. ענת ורטמן, מנהלת חברת "ילדים בתנועה", המפקחת על הפעלתם של חדרי כושר לילדים, אומרת כי "בעידן בו ילדים רבים מבלים את יומם מול מחשב וטלוויזיה, כמעט ולא הולכים ברגל ועוסקים מעט מאוד בספורט, נוצר מצב בו שליש מהילדים מפתחים תופעה של השמנה, ולעיתים אף לוקים באוסטיאופורוזיס (בריחת סידן). לכן חשוב מאוד להקנות להם חינוך גופני נכון ומאוזן כבר מגיל צעיר. הרגלי החיים המודרניים מחייבים את ההורים להעניק לילדיהם התנסויות מגוונות, לימוד הגוף, שמירה על בריאות הגוף והענקת נדבך נוסף לאורח החיים המיוחד של הילדים".


הפעילות מתחילה כבר ברחם
רגע לפני שאנו מתייחסים לתופעות המאפיינות ילדים בגילאים מאוחרים יותר, בואו נחזור רגע לרחם. רקפת ניסן, מרצה להתפתחות סנסו-מוטורית לגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל, אומרת, כי "כבר בחיים התוך-רחמיים אנו חווים פעילות גופנית. אנו נולדים עם דחף מולד לתנועתיות, תוך התגברות על כוח כובד. הצורך בתנועה הוא טבעי".

ניסן מוסיפה ואומרת, כי "אנו באים לעולם עם כלים תחושתיים-תנועתיים, או סנסו-מוטוריים: מערכת עצבים מרכזית והיקפית, שלד ושרירים; ועם יכולות ראשוניות לתנועה, כגון הרמת ראש בעת שכיבה על הבטן ותנועתיות רפלקסיבית של הגפיים. עם הזמן, התנועה הראשונית הופכת לתנועה משוכללת יותר ומתפתחות תנועות רצוניות. השגת אבני הדרך ההתפתחותיות ברצף תקין ובקצב סביר מאפשרת לנו להשתמש בגופינו באופן המעודד בריאות, גדילה, התפתחות, תחושת מסוגלות ועצמאות".

לדברי ניסן, ההבשלה של מערכות החושים השונות מאפשרת לרוב הילדים להפיק הנאה מתנועה ולשכלל את היכולות, תוך כדי התנסות מדורגת וספונטנית. המבוגרים המשמעותיים בחיי הילדים אמורים לספק מרחב מוגן המאפשר לילדים לממש את הדחפים והיכולות החושיות-תנועתיות בבטחה.

"אנו צופים בהתפתחות מוטורית של ילדים הגלויה לעין כסמן הבשלה גם של תחומי התפתחות אחרים: קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים ועוד", מדגישה רקפת ניסן. אם נצפה קושי, כגון עיכוב או סרבול, רצוי לפנות ולהתייעץ עם רופא הילדים, אחות טיפת חלב, גננות ואנשי מקצוע המתמחים בתחום. איתור מוקדם של קשיים מוטוריים מאפשר התערבות שתמנע תסכול והצטברות קשיים נלווים".

הירידה באיכות התנועה ובכושר הגופני של ילדים שאנו עדים לה בשנים האחרונות קשורה לדעת ניסן בחוסר מודעות של הורים לחשיבות פיתוח יכולות מוטוריות של תינוקות בשכיבה על הבטן בזמן ערות. היא אומרת, כי ייתכן והדבר נובע מההוראה להשכיב תינוקות על הגב בזמן שינה. סיבה נוספת לירידה בכושר הגופני של ילדים היא חוסר בהתנסות מספקת בחוויית התנועה - פחות מדי זמן בניידות ויותר מדי זמן ישיבה פאסיבית תוך צפייה בטלוויזיה או ישיבה מול מחשב.  

ד"ר גיא מור, מנהל אוקטגון – המרכז לחינוך לספורט ולאמנות לחימה, מוסיף ואומר כי לפעילות גופנית השפעה חשובה על ההתפתחות התקינה בכלל ועל התפתחותן של מיומנויות לימודיות וחברתיות כגון קריאה, כתיבה, חשבון, קשב, ריכוז ויצירת קשרים חברתיים. "מהלידה ובמשך שנות חייו הראשונות, עיקר החוויות של התינוק והילד מבוססות על תחושות ומגע. חוויות אלו מעוררות גירוי של מערכת העצבים וגורמות להתפתחות קשרים חשמליים בגוף ובמוח. חוסר בגירויים מתאימים עשוי לפגוע בהתפתחות התקינה. לכן, לילדים מגיל שנתיים עד ארבע מומלצת פעילות גופנית המעוררת את המערכת הסנסו-מוטורית".


לרכב על אופניים ולקפל כביסה
כדי להתאים את הפעילות הגופנית הנכונה לכל ילד, מומלץ לקבל ייעוץ אישי מרופא או ממומחה לפעילות גופנית לגילאים אלה, שכן הפעילות חייבת להתייחס לנסיבות אישיות, כמו מצב רפואי. עם זאת, במטרה להבין את הנושא לעומק וללמוד את הכיוון אליו כדאי לשאוף, ביקשנו מניסן להסביר איזו פעילות מתאימה לגילאים השונים.

"הפעילות הגופנית המומלצת בגיל הרך היא שילוב תנועה בחיי היומיום של הילד ומשפחתו באופן התואם גיל, שלב התפתחותי ויכולות. יש להעדיף ככל האפשר הליכה על פני הסעה מהבית לגן ולחברים; רכיבה על אופניים או על קורקינט לחוגים; עלייה וירידה במדרגות במקום שימוש במעלית; עידוד הילד לעצמאות ועזרה בבית כגון תליה וקיפול כביסה, עזרה בהכנת אוכל, סדר וניקיון.

כמו כן, מומלץ לשלב ילדים בחוגי התנועה השונים על-פי גילם ויכולתם הגופנית, הרגשית-חברתית והקוגניטיבית. בגילאים צעירים - מתחת לגיל 3 שנים - נדרש ליווי ותיווך הורי, ולרוב מדובר בפעילות גופנית חופשית עם מתקנים תואמים, כגון חוגי ג'ימבורי. עם הזמן, סביב גילאי 3-4, ילדים מסוגלים להשתלב בפעילות גופנית במסגרת קבוצה הפועלת יחדיו - לקבל הנחיות, לדחות סיפוקים ולעמוד בתור. בגילאים מאוחרים יותר, חלק מהילדים יוכלו להשתלב בחוגי הספורט הקבוצתי. רק חשוב לזכור שחוג ספורט שבועי בגיל הרך אינו תחליף לפעילות גופנית יומיומית המאפשרת חיזוק השרירים, פיתוח סיבולת לב-ריאה ובניית תשתית גופנית-נפשית מיטבית".
 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא