בשנה הראשונה לחייהם התינוקות מתפתחים בקצב מואץ, ובכל שלב מתרחשים שינויים אחרים. ד"ר דניאל שנהר מסביר לאילו שינויים לצפות, באיזה גיל הם מתרחשים ומתי היעדר השינוי מעיד על בעיה שיש לבדוק.

התפתחות תינוקות
תמונת אילוסטרציה

מרגע שהתינוק מגיח לאוויר העולם, אנו המבוגרים בוחנים מקרוב את תהליך ההתפתחות שלו. תשומת לב רבה ולא מעט דאגה אופפות את ההורים הבוחנים האם התינוק שלהם מתפתח נכון, ולא מעט שיחות עם הורים אחרים סובבים סביב סוגיה חשובה זו.

במטרה להבין, מה אמור לקרות במהלך תהליך הגדילה של התינוק בשנת חייו הראשונה, פנינו לקבל הסברים מד"ר דניאל שינהר, כירורג ילדים מבית החולים שיבא תל השומר, הומיאופת מודרני מהמרכז הרפואי ג' ברמת אביב ג' ומנהל פורום רפואת ילדים באתר doctors. לפני שהוא הסביר לנו מה קורה באיזה שלב, הוא ביקש להבהיר כמה נקודות.

"לכל ילד קצב אישי משלו, ואין לבצע השוואות בין ילדים שונים בתוך המשפחה ומחוצה לה", אומר ד"ר שינהר. "היחיד שמוסמך לקבוע איחור או פיגור התפתחותי הוא רופא הילדים או מומחה להתפתחות הילד, ולא כל גורם אחר. חשוב לזכור, כי אבני הדרך הינם כלליים, ותינוקות שאינם מבצעים את אותם אבני דרך בזמן האמור, עדיין יכולים להיחשב כבריאים ותקניים".
אם אתם מוטרדים מהתפתחות התינוק שלכם, זכרו כי בטיפת חלב נערכות בדיקות קבועות הבוחנות את הליך התפתחות התינוק. "בדרך כלל, תחושות ההורים הן תחושות די בריאות - כשהם מרגישים שיש הגזמה באיחור ההתפתחותי, הם בדרך כלל יודעים שמשהו לא בסדר. אבל לא לסמוך על זה יותר מדי - האחיות בטיפת חלב יודעות לגלות ולכוון את ההורים אם יש איחור מוגזם בהתפתחות".

מבט פוזל וחיקוי תנועות
תהליך ההתפתחות של התינוק מתחלק לארבעה תחומים עיקריים: התפתחות מוטורית, התפתחות החושים, התפתחות קוגניטיבית/שכלית והתפתחות חברתית. לכן, כאשר אנו בוחנים את השינויים הצפויים, נבחן אותם בחלוקה לארבע קבוצות אלו.
בגיל חודש, מתרחשות מספר התפתחויות מוטוריות: תנועות ידיים לא מתואמות, הבאת ידיים לטווח העיניים והפה, ובזמן שכיבה על הבטן התינוק מניע את הראש מצד לצד. בנוסף, הראש צונח לאחור אם לא תומכים בו, האגרופים קמוצים והרפלקסים ערים. בכל הקשור להתפתחות החושית, התינוק מתמקד בראייה במרחק של 16-20 ס"מ, מבטו נודד ולעיתים פוזל, הוא מעדיף צורות של שחור ולבן וניגודים חזקים, כמו גם פרצוף אדם על פני צורות אחרות. בגיל זה לתינוק יש שמיעה בשלה לחלוטין, הוא מזהה מספר קולות ויכול להסתובב לכיוון קולות מוכרים. הוא מעדיף ריחות מתוקים, נרתע מריחות מרים או חומציים, מזהה את הריח של חלב אמו, מעדיף תחושות רכות ומחבקות ונרתע ממגע קשוח ומחוספס.
בגיל 3 חודשים, נמשכת ההתפתחות המוטורית. בשכיבה על התינוק מרים ראש וחזה, והוא תומך את הגוף בידיים בזמן שכיבה על הבטן. התינוק מותח את הרגליים ובועט בשכיבה על הבטן או הגב, פותח וסוגר את הידיים, ובזמן שכפות הרגליים מונחות על משטח קשה, הוא מותח את רגליו למטה. בגיל זה הוא גם מביא את הידיים לפה, חובט בחפצים תלויים בידיים, ותופס ומנענע צעצועים המיועדים לאחיזה.
בכל הקשור להתפתחות החושית בגיל זה, אפשר לזהות שהתינוק מסתכל ומתמקד בפנים, עוקב אחר חפצים נעים, מזהה אנשים מוכרים ממרחק, משתמש בידיים ובעיניים בתיאום, ומחייך למשמע קול הורים. בגיל זה התינוק גם ממלמל, מחקה קולות מסוימים ומפנה את הראש לכיוון הקול.
סימנים ראשונים של ההתפתחות החברתית נרשמים בגיל זה, והם כוללים חיוך חברותי, הנאה ממשחק עם אנשים ובכי שהמשחק פוסק, הבעה עצמית בעזרת הפנים והגוף וחיקוי מספר תנועות והבעות פנים.
 
לזהות רגשות לפי הטון
גיל 7 חודשים טומן בחובו התפתחות נוספת. בכל הקשור בהתפתחות המוטורית בשלב זה, אפשר לראות שהתינוק מתהפך מבטן לגב וחזרה, מתחיל לשבת - בתחילה עם תמיכה ובהמשך באופן עצמאי, יש לו יכולת לשאת את משקל הגוף על הרגליים, הוא מעביר חפצים מיד ליד והאחיזה שלו משתפרת.
בכל הקשור להתפתחות החושית, לתינוק בשלב זה יש ראיית צבע מלאה, הראייה למרחק מבשילה כמו גם היכולת לזהות עצמים נעים. התינוק בגיל 7 חודשים מגיב לשמו כמו גם למילה "לא", והוא מזהה רגשות לפי טון הקול. התינוק כבר מגיב לקול על ידי השמעת קול, משתמש בקול להבעת שמחה או כעס, והמלמול שלו מורכב יותר.
התפתחות הקוגניטיבית בגיל זה כוללת מציאת חפצים שהוחבאו חלקית, חקירה בעזרת ידיים ופה ומאבק להגיע לחפצים שמחוץ להישג יד. גם ההתפתחות החברתית נמשכת, וזו כוללת הנאה ממשחק חברתי, התעניינות בדמויות במראה ותגובה להבעות פנים של אחרים ברמה הרגשית.
 
תחילת הדיבור וחרדת נטישה
ההתפתחות המוטורית בגיל שנה כוללת ישיבה ללא תמיכה, זחילה קדימה על הבטן, עמידה על ארבע, זחילה על ארבע, מעבר מישיבה לזחילה, עמידה, הליכה בעזרת רהיטים, עמידה לזמן קצר ללא תמיכה ויכולת ללכת מספר צעדים ללא תמיכה.
בכל הקשור להתפתחות הקוגניטיבית, אצל תינוק בן שנה אפשר לראות שהוא בוחן חפצים בצורות ושיטות שונות – ניעור, חבטה, זריקה ועוד. בגיל זה הוא גם מוצא חפצים מוסתרים בקלות, מסתכל על תמונה נכונה כאשר קוראים בשמה, מחקה תנועות ומשתמש נכון בחפצים כגון שתייה מכוס, סירוק שיער ועוד.
התפתחות השפה בגיל זה באה לידי ביטוי במתן תשומת לב לדיבור, תגובה לבקשות פשוטות, תגובה למילה "לא" ותגובה בתנועות כמו נענוע ראש למילה "לא". תינוק בגיל שנה גם ימלמל בתגובה לפניה, יתחיל לומר את המילים "אמא" ו"אבא", ויגיב בהתלהבות והתפעלות. הוא גם יבטא ניסיון לחקות מילים.
ההתפתחות החברתית והרגשית של תינוק בן שנה תבוא לידי ביטוי בחרדה מפני זרים, בכי כשההורים עוזבים המעיד על חרדת נטישה, חיקוי אנשים במשחק והעדפה לאנשים או צעצועים מסוימים. בגיל זה התינוק גם בודק את תגובת ההורים למעשים שונים בזמן ההאכלה, כגון סירוב לאכול יריקת האוכל, והוא גם בודק את התגובה למעשים דוגמת בכי.
תינוק בן שנה יבטא פחד ממצבים מסוימים, יעדיף את ההורה או מטפל על אחרים, יחזור על קולות או תנועות למשיכת תשומת לב, יאכיל את עצמו בעזרת האצבעות ויושיט רגל או יד בזמן הלבשתו.
 


 

 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא