תאונות דרכים הן הגורם מספר אחד לתמותת ילדים. הפתרון: כסא בטיחות המותאם לילד שלכם. המומחים מסבירים כיצד לבחור

מבין כל הגורמים לפגיעה ותמותה של תינוקות וילדים, תאונות דרכים הן הגורם הדומיננטי ביותר. אלפי ילדים בגילאי 0 ועד 14 נפגעים בישראל מתאונות דרכים בשנה. מתוכם, עשרות הרוגים, מאות פצועים קשה ואלפים פצועים קל. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שילדים אינם חגורים כהלכה, או שלא נעשה שימוש בכיסא בטיחות.

על פי הערכות שבוצעו בארצות הברית ופורסמו בשנת 2005, שימוש במושבי הבטיחות הביא לירידה של 71% במקרי תמותת התינוקות עד גיל שנה ולירידה של 54% במקרי תמותת פעוטות בני 1-4. זו הסיבה שבספטמבר 2004 נכנס לתוקפו תיקון לתקנה 83א', לפיו יש לרתום ילדים בכסא בטיחות ברכב עד גיל 8.


כך תושיבו את הילד
החשיבות שבשימוש בכסא בטיחות מגבירה את הצורך לבחור את הכסא המתאים ביותר. סמנכ"לית השיווק של רשת טויס אר אס, ענת נתיב, אומרת כי "מלידה יש להסיע את התינוק במושב בטיחות כשפניו נגד כיוון הנסיעה. זאת, עד גיל שנה לפחות ועד אשר משקלו יהיה לכל הפחות 9 ק"ג.
"מעל גיל שנה ועד למשקל 18 ק"ג, כלומר גיל 4 שנים לערך, יש להושיב את הפעוט במושב בטיחות כשפניו עם כיוון הנסיעה. מעל משקל 18 ק"ג ועד גובה של 145 ס"מ, כלומר גיל 4-9 שנים לערך, ילד צריך לשבת במושב בטיחות מסוג בוסטר ולהיחגר בחגורת אגן-כתף של הרכב".

דורון צינר, טכנאי מושבי בטיחות מוסמך מטעם Safe Kids World Wide, ארגון NHTSH האמריקני ועמותת "בטרם" הישראלית, ומנהל בוסטר אנרגיה, המשווקת את כסאות בטיחות סלקל ובוסטר לרכב מבית ריקארו גרמניה, מוסיף ואומר, כי "הסכנה של תינוק להיפגע פגיעה קטלנית בתאונה קטנה כאשר הוא יושב בגבו לכיוון הנסיעה. לכן קבע המחוקק כי תינוק עד גיל שנה חייב לשבת בתנוחה זו".

חשוב לדעת כי החוק מתיר להושיב תינוק במושב הקדמי, אך הדבר מחייב את נטרול כרית האוויר קודם לכן. עם זאת, ישיבה במושב הקדמי מסוכנת לתינוק ומומלץ להימנע ככל האפשר מכך".

כך תבחרו את הכסא
טרם הרכישה של הכסא חשוב להתייחס למספר פרמטרים. משה לוי, הבעלים והמנכ"ל של חברת פופיק, יבואנית כסאות הבטיחות של Peg Perego ושל חברת Renolux, מספק מספר עקרונות לפיהם כדאי לפעול:

התאמה. חשוב להתאים את הכסא למשקל, גיל וגובה הילד. לא כל כסא נוח ומתאים לכל ילד ולכן יש לנסות את הכסא ולהתרשם ממנו לפני הרכישה. שימו  לב אם התינוק יושב בנוחות בכסא.

בטיחות. יש לרכוש כסא בטיחות בעל תקן אירופאי או אמריקני המאושרים על-ידי מכון התקנים הישראלי ומשרד התחבורה, כסא שעבר בהצלחה את כל מבחני הריסוק.
בנוסף, מומלץ לרכוש כסא בטיחות בעל רצועות עיגון של 5 נקודות, האוחזות את הילד בשני צידי מותניו, מעל הכתפיים ודרך המפשעה. בדרך זו מקבע הכסא את הילד בצורה הבטוחה ביותר. כסא המצויד במנגנון הגנה צידית מלאה הקרויה SIP, או כסא עמוק המגן על הילד, הם המומלצים ביותר.

אחריות. ודאו כי לכסא אותו אתם רוכשים יש אחריות, בדקו עד כמה מקיפה האחריות ולכמה זמן היא בתוקף.

איכות. מאחר והכסא אמור לשמש את הילד למספר שנים, מומלץ לרכוש כסא בטיחות העשוי משלדת ברזל שאין לה תוקף ולא כסא בטיחות שעשוי משלדת פלסטיק, שתוקפו פג כעבור 5 שנים. זאת בייחוד אם בכוונתכם להביא לעולם ילדים נוספים אשר יזדקקו לכסא בטיחות לרכב.

נוחות. כשמדובר בכיסאות המתאימים לתינוק מגיל אפס, חשוב לבדוק את זווית השכיבה ולרכוש כיסא שניתן להורידו למצב שכיבה מבלי לפרק את הכיסא. בנוסף, מומלץ לרכוש כסא בעל ריפוד נשלף הניתן לכיבוס.

שימוש. יש להתקין את הכסא לפי הוראות היצרן. התקנה לא נכונה מפחיתה באופן משמעותי את יעילות הכסא. בנוסף, יש לוודא את קלות הקשירה של הכיסא לרכב ועד כמה הכיסא מהודק למושב. נתיב מדגישה, כי "לפני כל נסיעה יש לוודא שמושב הבטיחות מעוגן למושב הרכב כך שלא ניתן להזיזו יותר מ-2.5 ס"מ לכל צד. בנוסף, לפני כל נסיעה יש לוודא שרצועות מושב הבטיחות מהודקות לגוף הילד כך שניתן יהיה להכניס בין הילד ובין רצועת הכתפיים אצבע אחת בלבד".

חשוב לנטרל את כרית האוויר במידה והתינוק יושב במושב הקדמי. בעת תאונה כרית האוויר תיפלט בגובה ראשו של התינוק ועשויה לגרום לו נזק חמור. אם אינכם בטוחים שנטרלתם את הכרית, אל תושיבו את התינוק בחלק הקדמי של הרכב.

כאשר מדובר בכסא לתינוק מעל גיל שנה, ודאו שהרצועה יוצאת מחריץ בגובה הכתף, וכשהפעוט יושב העבירו אותה מעל כתפיו באזור עצם הבריח. דעו כי בכיסאות מסוימים ניתן לשנות את זווית המושב ולהטותו לאחור. פונקציה זו חשוב במידה והפעוט עדיין מתקשה לשבת ביציבות. לבסוף, ודאו כי הרצועות עוברות על עצמות האגן ולא על בטנו.

תחזוקה. ביציאה מהרכב ובעת חניה ממושכת בשמש מומלץ לכסות את כסא הבטיחות בכיסוי. זאת במטרה למנוע את ההתחממות של חלקים העלולים לגרום לכוויה. חשוב לדעת כי מושב בטיחות שהיה מעורב בתאונה חייב בהחלפה.

השתמשו בכסא, אל תתעצלו
השימוש בכסא עלול להיראות כמיותר, במיוחד בעת נסיעות קצרות, דבר העלול לעלות לכם ביוקר. "גם כשאתם נוסעים עם הילדים לסופר השכונתי, לגן הילדים, או לחוג במתנ"ס, חגרו אותם בהתקני ריסון, המתאימים לגובהם ולמשקלם", אומרת נתיב. "ילדים לא חגורים נמצאים בסיכון כפול לתמותה מילדים חגורים".


תמונות בכתבה באדיבות יחסי ציבור

צילום: ניר יפהצילום: ניר יפה






מושב בטיחות 







 צילום: ניר יפה
 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא