חלק מהילדים יפגשו במהלך שנותיהם הראשונות קלינאית תקשורת. מדוע זה קורה, במה זה עשוי לתרום להתפתחות הילד וכמה זה עולה?


klinait1
תמונת אילוסטרציה

קלינאית תקשורת היא אשת מקצוע העוסקת בהפרעות בתקשורת בין בני אדם, מסבירה ד"ר דפנה כהן בן שאול (ליכט), קלינאית תקשורת, מומחית לשפה, דיבור וקול, מטפלת בילדים ונוער במדיקידס. זהו תחום מאוד רחב, ופנינו לד"ר בן שאול במטרה ללמוד על התפקיד של מקצוע זה בהתפתחות הילדים. "הדרך העיקרית לתקשר היא כמובן השפה - לפתח שפה, להבין שפה, לדבר שפה, והיכולת לשמוע אותה. בהתאם, התקלות יכולות להיות במגוון רחב של הבטים, והן יכולות להיות מולדות ונרכשות".

מי צריך קלינאית תקשורת?
הבעיות שיש לילדים בתחום השפה והתקשורת הן לא פעם בעיות מולדות, אומרת ד"ר בן שאול, והיא כוללת בתחום הרחב הזה ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, כמו גם ילדים עם פיגור או בעיות מוטוריות קשות. "אבל כשאנו מדברים באופן כללי על הפרעות בהתפתחות, אנו מדברים על ילדים המתפתחים באופן תקין באפיקים מסויימים ובאופן לא תקין באפיקים אחרים, כפי שמצופה מהיכולת הקוגניטיבית ומהגיל הכרונולוגי שלהם".
בעיות בהתפתחות השפה מתחלקות להבנת שפה והבעת שפה. "כאשר מדובר בבעיה בהתפתחות השפה, היא יכולה להיות בעיה בהבעה, בהבנה או בשני התחומים. בעבר הרחוק היו נוטים לייחס בעיות אלו לחוסר אינטליגנציה, אבל זה לא נכון. חשוב להבין שההתפתחות אינה אחידה; יש ילדים מאוד אינטליגנטיים המתקשים לפתח את יכולת השפה שלהם.
"הבעיות יכולות להיות למשל בהגייה, כאשר הילד לא הוגה נכון את המילים או את האותיות. אנחנו אמנם לא מצפים מילד בגיל שנתיים שיידע להגיד את האות ר' או את האות ש', אבל מתחילים לעקוב. ישנן בעיות של צרידות, שהמקור שלהן מגוון, וישנו כמובן הגמגום. מקורות הגמגום גם הם מגוונים, ובכל מקרה, הדבר החשוב הוא לזהות את הסיבה שיכולה לגרום לכך".

מתי מתחילים להתערב בתהליך ההתפתחות?
"כל עוד לא מדובר בילדים עם פיגור או אוטיזם, האבחון והטיפול מתחילים בגיל צעיר מאוד, אנחנו מתחילים לאבחן ואף להתערב בתהליך ההתפתחות כבר בגיל שנתיים".

מה הבדל בין קלינאית תקשורת למורה מתקנת?
"ההוראה המתקנת היא המתווכת בין המורה לתלמיד, ומחזקת את הילד בכל מיומנויות הלמידה - אסטרטגיות למידה, אסטרטגיות קריאה ואסטרטגיות עיסוק בכתיבה. קלינאיות תקשורת המתמחות ספציפית בהוראה מתקנת יכולות לשמש גם בתפקיד הזה, אבל בדרך כלל קלינאית תקשורת מחזקת את התחום של זמינות השפה, הבנת השפה על מרכיביה, היכולת להביע את השפה, לשלוט בה, לבנות משפט, להנגיש את השפה המדוברת.
"כשאני מטפלת בילד שלומד כבר בבית הספר, אני מחזקת את התחומים בהם ההוראה המתקנת עוסקת, ומשתדלת להיות בקשר עם המורה המתקנת, כדי שנשלים אחת את השניה".

איך יודעים אם צריך הוראה מתקנת או קלינאית תקשורת?
"הוראה מתקנת נכנסת לתמונה בדרך כלל בשלב חינוך חובה, בדרך כלל בגן חובה או בכיתה א'. כשהילד יותר קטן, הולכים לקלינאית תקשורת. בגיל מסוים הילד עובר אבחון דידקטי המאתר את כל הבעיות שישנן, אם ישנן, ובהתאם לכך ממליצים מה יכול לסייע - הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, תרפיה באומנות, קלינאי תקשורת וכד'".

האם מדובר בטיפולים פרטיים או דרך קופת חולים?
"סל השירותים של מערכת הבריאות הוא דבר מאוד מורכב ומשתנה. עד גיל שש כל ילד מקבל בקופת החולים מספר טיפולים, ומעבר לכך ההורים משלמים על כך מכיסם. מעל גיל שש, אם הילד לא מאובחן עם בעיה שהטיפול בה נכלל בסל התרופות, הכל נעשה באופן פרטי. זה משתנה מעת לעת וכדאי לעקוב אחרי זה".
 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא