מרגע הלידה התינוקות שלנו מתחילים להתפתח, לומדים אט אט לזוז, לתקשר וליצור יחסי גומלין עם הסביבה שלהם. רגע לפני שנבין מה קורב בכל שלב, בדקנו איך בוחנים המומחים את התפתחות התינוקות ומתי צריך להתחיל לדאוג. הפעם: מה קורה בין גיל שנה לשנתיים, ואיך נוכל לעזור לו בתהליך.

התפתחות התינוק מגיל שנה עד שנתיים
תמונת אילוסטרציה

הפרק הבא בהתפתחותו של התינוק מתרחש בגין גיל שנה לשנתיים. כזכור,  תהליך ההתפתחות של התינוק מתחלק לארבעה תחומים עיקריים: התפתחות מוטורית, התפתחות החושים, התפתחות קוגניטיבית/שכלית והתפתחות חברתית, כפי שמסביר ד"ר דניאל שינהר, כירורג ילדים מבית החולים שיבא תל השומר, הומיאופת מודרני מהמרכז הרפואי ג' ברמת אביב ג' ומנהל פורום רפואת ילדים באתר doctors. עם זאת, בתקופת חיים זו של התינוק, החושים שלו אינם נבחנים כשם שנבחנו עד כה. לעומת זאת, יכולת התקשורת והתפתחות השפה של התינוק נבחנים בקפדנות.

התפתחות מוטורית
ההתפתחות המוטורית בגיל שנה כוללת מספר פרמטרים, אומר ד"ר נתן גינות, מנהל היחידה להתפתחות הילד בבית החולים וולפסון.
בכל הקשור למוטוריקה הגסה, החל מגיל 12-13 חודשים התינוק עובר ממצב של זחילה קדימה על הבטן להליכה לבד קדימה. בגילאי 12-13 חודשים התינוק מתיישב בצורה רצונית, והוא עובר מעמידה לישיבה באופן עצמאי. בגיל 13 חודשים התינוק כבר זוחל במעלה מדרגות למעלה.
בגיל 21 חודשים התינוק יכול לעלות במדרגות תוך שהוא מחזיק את המעקה. בירידה במדרגות הוא יכול לעשות זאת כשיד אחת תומכת במעקה והשניה בהורה.
בגיל שנתיים התינוק – שהוא כבר ילד – יכול לרוץ, תוך ניתוק שתי רגליים בו זמנית מהרצפה. בגיל זה יכול הילד לעלות במדרגות תוך שהפנים שלו מופנות למעקה והוא מחזיק בו בשתי ידיו, והוא מסוגל לקפוץ על הרצפה בשתי רגליים.

הבט נוסף של המוטוריקה הוא המוטוריקה העדינה, תחום הכולל גם פתרון בעיות.
בגיל שנה התינוק מבין את הרעיון של בניית מגדל, קוביה על קוביה, גם אם הוא לא מצליח לבצע זאת. בגיל 13-15 חודשים הוא כבר יבנה מגדל משתי קוביות. בגיל 21 חודש הוא יצליח לבנות מגדל של 5 קוביות, ובגיל שנתיים גובהו של המגדל יגיע לכדי 6 קוביות.
בגיל שנה התינוק יכניס 3 קוביות לכלי או ספל, בגיל 21 חודשים הוא כבר יכול להכניס בדידים לתוך הלוח. בגיל שנתיים הוא יהיה מסוגל להכניס שישה בדידים ללוח במסגרת זמן קצובה.
מבחן נוסף להתפתחות המוטורית העדינה קשור ליכולת השרבוט. תינוק בגיל 13 חודשים יכול להחזיק גיר ולשרבט באופן נמרץ. בהמשך החודשים השרבוט יהפוך אט אט לקווי ומשם למעגלי. בגיל שנתיים מסוגל הילד לצייר קו אנכי ולשרבט שרבוט סיבובי.

התפתחות קוגנטיבית
תחום חשוב זה בא לידי ביטוי בתקופת חיים זו במספר רב של מדדים. תינוק בן שנה בוחן חפצים בצורות ושיטות שונות – ניעור, חבטה, זריקה ועוד. בגיל זה הוא גם מוצא חפצים מוסתרים בקלות, מסתכל על תמונה נכונה כאשר קוראים בשמה, מחקה תנועות ומשתמש נכון בחפצים כגון שתייה מכוס, סירוק שיער ועוד.

התפתחות שפתית
התפתחות השפה בגיל זה באה לידי ביטוי במתן תשומת לב לדיבור, תגובה לבקשות פשוטות, תגובה למילה "לא" ותגובה בתנועות כמו נענוע ראש למילה "לא". תינוק בגיל שנה גם ימלמל בתגובה לפניה, יתחיל לומר את המילים "אמא" ו"אבא", ויגיב בהתלהבות והתפעלות. התינוק יבטא ניסיון לחקות מילים, בהתאם לסביבה בה הוא גדל, אך את מה שהוא יחקה הוא במהרה ישכח.
בגיל 13 חודשים, תינוק מסוגל לומר 3-4 מילים נוספות מלבד "אבא" ו"אמא". הוא מבין את הקשר בין מספר עצמים לבין השם שלהם, אם כי הוא עדיין לא יודע כיצד לבטא אותם.
בגיל 19 חודשים יכול תינוק לומר 20 מילים בממוצע, ואף מצליח לחבר 2-3 מילים למשפט חלקי. בנוסף, תינוק בגיל זה יכול לזהות שלוש אברים בולטים בגוף שלו, כגון שערות, אף, עין, בטן, יד או רגל. בנוסף, תינוק בגיל זה יכול לבצע הוראות מילוליות כמו "תן לי" או "שים על השולחן".
בגיל שנתיים הילד יכול לומר בבירור משפט עם 3 מילים, והוא מתחיל להשתמש בכינויי גוף של "אני" ו"אתה". כאשר מראים לתינוק תמונות, הוא יכול לזהות את מה שמציגים בתמונה. עם זאת, הוא יוכל לומר על כלב "האו" ולאו דווקא "כלב". בנוסף, מספר אברי הגוף שהוא יידע לזהות בגיל זה עולה לחמישה.
חשוב לציין, מסביר ד"ר גינות, כי תקשורת זה קשר עין, מידת העניין שהתינוק מגלה בסביבה – זו לא חייבת להיות שפה. יש תינוקות עם תקשורת מצוינת אבל השפה שלהם מוגבלת. בהקשר זה נבחנות יכולות כגון לשתף פעולה כאשר מלבישים אותו, מידת היוזמה שהוא מפגין כדי לשחק עם המבוגרים ועוד.

התפתחות חברתית
ההתפתחות החברתית בתקופה זו תבוא לידי ביטוי בחרדה מפני זרים, כמו גם בכי כשההורים עוזבים אותו, דבר המעיד על חרדת נטישה. בגיל זה התינוק יחקה אנשים בזמן משחק, והוא יבטא העדפה לאנשים או לצעצועים מסוימים. בנוסף, התינוק בודק את תגובת ההורים למעשים שונים בזמן ההאכלה, כגון סירוב לאכול ויריקת האוכל. בנוסף, הוא בודק את התגובה למעשים דוגמת בכי.
ברובד הרגשי, תינוק בגיל זה יבטא פחד ממצבים מסוימים, והוא יעדיף את ההורה או מטפל על אחרים. בנוסף, הוא יחזור על קולות או תנועות למשיכת תשומת לב, ויאכיל את עצמו בעזרת האצבעות.

צעצועים שעוזרים להתפתחות
בכל שלב בהתפתחות התינוק ישנם צעצועים שמטרתם היא לעזור לתינוק לפתח את היכולות שלו בזמן שהוא נהנה. בגיל שנה עד שנתיים, אומרת יעל כץ, פסיכולוגית התפתחותית ויועצת לרשת "שילב", "הילד נמצא בשלב של חקירות, תרגולים וניסיונות מובנים יותר ויותר, וההעדפות של התינוק מתחילים להתבטא יותר. כדאי לאפשר לו להתנסות במגוון של צעצועים, אשר יעודדו אותו לתרגל ולפתח מגוון של יכולות, לא רק בתחום ההעדפה שלו".

אז מה כדאי לקנות לילד בשנת חייו השניה?

1. בימבה
2. צעצוע להתאמת צורות
3. מגדל טבעות
4. קוביות
5. לבני בניה – מגה בלוקס
6. פזל ראשון
7. צעצוע מסוג בבושקה
8. מבוך
9. ספרים עם סיפורים קצרים

 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא