מבחילות דרך כאבים וכלה בטחורים ועצירויות, תקופת ההריון מלווה במגוון של תופעות לוואי. בהתאם גם מגוון העצות והדרכים העוזרים לעבור את תשעת החודשים בשלום. תופעות לוואי בהריון
צילום אילוסטרציה

ההריון הוא שלב מרגש בתהליך של הפיכה להורים או הרחבת המשפחה, המקום אליו אנו שואפים להגיע. באותה הנשימה מדובר בתקופה לא פשוטה בכלל. כמעט מיד עם הכניסה להריון משתנה גוף האישה שינוי דרמטי. כמו בכל שינוי בחיים, גם שינוי זה, חיובי ככל שיהיה, מגיע עם תופעות לוואי שיש להתמודד איתן.
רויטל גפני, דולה מבית להתפתחות תינוקות המלווה נשים בהיריון, בלידה ולאחר הלידה, אומרת כי "מרבית הנשים יחוו חלק מהתופעות - לא כל הנשים עוברות את אותו המסלול".

צריך לקחת בחשבון שלפעמים כאבים יכולים להיות לא קשורים רק בהריון עצמו אלא בעיות בשרירים ומחלות אחרות ויש צורך להתייעץ עם מרפאת כאב או רופא על מנת לקבל חוות דעת נכונה.

השליש הראשון
התופעה הנפוצה בשלב זה הן בחילות והקאות. באופן מפתיע אומרת גפני, כי "מה שיכול להקל הוא לאכול ארוחות קטנות כל 3 שעות, ולא להישאר רעבים. כאשר קמים בבוקר, לפני שיוצאים מהמיטה, לאכול קרקר או צנים. כך מערכת העיכול עובדת יותר טוב. בנוסף, אפשר להעזר בג'ינג'ר - בחליטה, כדורי מציצה או באכילה של ג'ינג'ר מסוכר". גפני ממליצה להימנע ממזונות מטוגנים או מתובלים במיוחד, כמו גם שוקולד וקפה, העשויים גם הם להגביר את הבחילות. לימון, היא מוסיפה, יכולה להקל על התופעה. "כל אישה יודעת מה עושה לה טוב או פחות טוב, חשוב לסמוך על זה".
 
תופעה נוספת בתקופה זו הם כאבי ראש. "כדי להקל על הכאבים, יש לשתות הרבה מים וכל הזמן", היא אומרת, "עדיף מים פושרים, שכן מים קרים בדרך כלל גורמים ללכת לשירותים מהר. עיסוי ברקות עם שמן אתרי של לבנדר יכול להרגיע. אני יודעת שקל להגיד את זה, אבל לנסות להוריד לחצים בדרך כזו או אחרת".
אם את מתמודדת עם צרבת, גפני ממליצה קודם כל להימנע משתיית חלב. "כאשר החלב מתפרק הוא חומצי ולא בסיסי, וזה מגביר את הצרבת". בהתאם כדאי להמנע מאוכל חומצי, מטוגן ומתובל, כמו גם מצריכה של קפאין. מה יכול לעזור? "שקדים לא קלויים, מלפפון קר ללא קליפה, חליטה של קמומיל, שאפשר להקפיא במגש של קרח ולמצוץ כשהן קפואות. אחרי האוכל לא לשכב אלא לשבת כרבע שעה. גם דיקור סיני ורפלקסולוגיה יכולים לעזור".
עבור הנשים המתמודדות עם עייפות, היא ממליצה בפשטות לישון. אם זה לא מספיק, השתמשו בשמן אתרי של לימון, אשכולית וברגמוט הנחשבים למעוררים, אותם יש לשים במבער שמנים מיוחד. למדו להכיר את נקודות הלחיצה בכפות הידיים והרגליים, שיכולות לעורר. "בעיקר להקשיב לקצב החדש של הגוף ולהבין שאנו עוברות שינוי משמעותי, ולכן חשוב להאט את הקצב".

כאבי גב הם תופעה נוספת, היכולה להתרחש גם בהמשך ההריון, והיא נגרמת בעיקר בגלל הלחץ שיוצר הרחם על עמוד השדרה. הלחץ גורם לשינוי ביציבה, כאשר הנטיה הרווחת היא להגביר את הקשת המותנית, כלומר להתעקל עוד קדימה. במקום זאת ממליצה גפני לשמור על גב זקוף, לשבת בישיבה זקופה ונכונה, כולל שימוש בכדור פיזיו הדורש לשבת זקוף. "לא להשתמש בנעלי עקב, ואפשר לחמם את הגב התחתון במקום שבו נמצאים עיקר הכאבים". גפני ממליצה גם על פעילות פיזית המותאמת לנשים בהיריון שיכולה מאוד להקל, כגון שחייה.
תופעה נפוצה נוספת בשלב זה הוא תכיפות במתן שתן. "נגד זה אין מה לעשות, זה קורה בגלל ההורמונים בתקופה הזו ובשליש השלישי זה חוזר בגלל לחץ הרחם על שלפוחית השתן".

השלישי השני
"בתקופה זו של ההריון הוא טוב יחסית ורוב הנשים מרגישות בו טוב. לפעמים יש המשך של הבחילות, יש כאלה שסובלות מכאבי גב גם בתקופה זו. עם זאת, זה נקרא ירח הדבש של ההיריון, בגלל שהקושי של ההתחלה עבר אבל הכובד של החודשים האחרונים עוד לא נוצר".

השליש השלישי
תקופה זו של ההריון רצופה גם היא עם תופעות שאתן עשויות להתמודד איתן. הראשונה שבהן היא בצקות, אחת מהבעיות הנגרמת כתוצאה מבעיות בזרימת הדם לרגליים. "בעמידה ממושכת יש להעמיד רגל אחת על שרפרף וכל רבע שעה להחליף רגל, ובישיבה כדאי להרים את שתי הרגליים כך שיהיו מאוזנות", מציעה גפני. "אפשר לעשות אמבטיה לרגליים עם מים פושרים ומלח גס או מלח אנגלי. להשאיר אותן במים רבע שעה ולאחר מכן להרים אותן שוב. בנוסף, כדאי להוריד את צריכת המלח, ולשתות חליטה של עלי סרפד שאפשר לערבב על עלים אחרים כדי להקל על המרירות".

אם אתן מתמודדות עם דליות ברגליים, גפני אומרת כי אמצעי העזר היחיד הוא גרב אלסטית. אם טחורים היא הבעיה, ממליצה גפני לא להתאמץ בשירותים. "להתייחס לזה כעצירות מבחינת תזונתית - לשתות הרבה מים, לאכול מזונות עם סיבים תזונתיים כמו שזיפים מיובשים שאפשר גם להשרות במים ואז לשתות אותם. אפשר להשתמש במשחות טבעיות מקלות המבוססות על צמח הממליס, ויש גם תרופות במרשם". אם מדובר בתופעה חמורה, חשוב ללכת לרופא שיבדוק שאין במקום קרע.

תופעה נוספת הן התכווצויות של השרירים ברגליים, תופעה המתרחשת  בעיקר בלילה ונובעת ממחסור במגנזיום. הפתרון – לאכול בננות, טחינה, תמרים ומזונות נוספים העשירים במגנזיום, או לקחת תוסף תזונה. אמצעי עזר נוספים הם שתייה של מי טוניק, עיסוי של הרגליים או מתיחות של שריר התאומים בעת ההתכווצות, כמו גם להניח את כף הרגל על הרצפה כאשר ההתכווצות מתרחשת.

דלקות בדרכי השתן היא תופעה נוספת, העשויה לעיתים להתרחש גם בשלישי השני. "חשוב לטפל בה עם אנטיביוטיקה. לא כדאי לזלזל בזה, כי הדלקת יכולה להתפתח במהירות לדלקת בכליות. בנוסף, חשוב לשתות הרבה מים". אפשר לצרוך חמוציות במיץ או בכמוסות או ענבי דוב בכמוסות או כחליטה, וכמובן לקחת פרוביוטיקה במקביל לנטילת אנטיביוטיקה.

המלצות כלליות
באופן כללי, אומרת גפני, אם אתן רוצות לעבור את ההריון בצורה קלה יחסית, כדאי לעסוק בפעילות גופנית מותאמת כמו יוגה, פילאטיס, שחייה, הליכה מתונה. "תוך כדי הפעילות חשוב להקשיב לגוף ואם משהו לא מתאים אז להפסיק". לא פחות חשוב הוא להקפיד לשתות הרבה מים ולאכול מזון יותר בריא ופחות מתועש.
"חשוב להקשיב לקצב החדש שלנו, לנסות להוריד לחצים ועומס בעבודה. אני גם ממליצה על טיפולים ברפואה אלטרנטיבית אצל מטפלת המתמחה בנשים בהיריון".

 


טבוריתון הינו מגזין אינטרנטי בנושאי הריון, לידה וגידול תינוקות וילדים של טבורית בנק דם טבורי.

 

שותפים עסקים   מקבוצת טבורית
המרכז הרפואי שיבא